fbpx
Силата в теб!

А нивата на B12 как са ти?

9 септември 2019

Хей, жени, които ни четете и следите новия ни проект „Силата е в теб!“ Вече знаете, че да сме силни е основна наша цел. И също така знаете, че грижата за тялото изисква нещо повече от само желание. Понякога ни трябва и малко „побутване“ отвън под формата на някой и друг витамин, протеин или капсула рибено масло, за да могат органите и системите в тялото ни да работят в синхрон и оптимално.

Затова с радост обявяваме, че като партньор към проекта ни се присъединяват dm България с техните продукти от областта на спорта и здравето. Винаги е по-добре да имаш подкрепата на изпитани и качествени добавки, които да те държат в кондиция, помагат ти да постигаш целите си и да бъдеш здрав, докато го правиш! В тон с всичко това днес ще говорим за толкова популярния и все невъзможен за набавяне и усвояване витамин B12. А освен това ще опитаме да разберем какво, всъщност, прави той за нас!

[devvn_ihotspot id="25974"]

Здравейте от 21 век! Векът, в който търчим нагоре-надолу по цял ден, месеци и години наред, ядем каквото и когато сварим и работим непрекъснато, а накрая, като клекнем някъде изнемощели от умора и стрес, се питаме - „Ама какво стана? Защо така се скапах? Защо не мога да работя отново по 18 часа на денонощие и да бъда свежа като утринна роса?“

Е, може и да е изненада за вас, но този начин на живот не е от най-оптималните. Не е от най-щадящите здравето, психиката и общия тонус. За сметка на това гори много нерви, отразява се зле на цялото тяло, че и на психиката. И не е въобще странно, че рано или късно почти всеки от нас започва да изпитва разнообразни неразположения.

Няма да превръщаме този текст в алманах на физическите и психическите несгоди. Но ще се опитаме да обърнем внимание на някои специфични такива, защото ги откриваме у все повече наши приятелки и познати. И ни се струва, че много хора ще открият нещо полезно в следващите редове.

Темата за ужасната умора

Иска ни се да повдигнем темата за онова състояние, в което една сутрин се събуждате и осъзнавате, че сте ужасно, ужасно уморени. Ужасно. Дори не можете да станете от леглото, но го правите – няма как. Започвате да виждате у себе си един човек, който извършва редица нелепи действия - прибира горещата кафеварка в шкафа, опитва да заключва вратата с дистанционното, не помни дали е нахранил котката или не, натиска грешни копчета на асансьора и така нататък, сещате се.

Искаме от вас да се успокоите и да си помислите внимателно. Връщате ли се всеки ден да проверите дали е изключен котлонът? Треперите ли от стрес и нерви? Имате ли безсъние, тревожност, схващат ли ви се прасците посред нощ? Чувствате ли понякога, че сякаш мозъкът ви е обвит в мъгла и е някъде много, много далеч от вас, почти недостижимо далеч!

Изнервяте ли се? Всички ви дразнят, нали? Забравяте ли си половината задачи за деня. Забравяте как се казвате. Боже, как се казвах??? Забравяте детето в яслата…

Депресирате се. Получавате сърцебиене, обща немощ и желание да се оттеглите в пещера и там да изкретате до края на скапаните си дни!

Накрая си лягате като пълни невротици, които за поредна нощ няма да могат да заспят. И ще се чудите това депресия ли е, лудост ли е или просто една безпощадна умора, която очевидно цели да ни изтреби бавно и мъчително. (А колко по-лесно би било да ни тресне отведнъж и да се приключи).

Ако ви звучи познато, бързаме да ви успокоим. Първо – не сте сами в страданието си – много сме. И второ – причината за цялата тази невроза, депресия, промени в настроението и всякакви физически и психически оплаквания може да се крие в нещо крайно прозаично, а именно – дефицит на витамин B12. Малко е тъжно, но в миналото сме установявали, че имаме дефицит и на витамин D.

Какво е В12?

Със сигурност не е подводница, нито секретна база за изследване на извънземни – това ви го гарантираме. В12 е един от 13-те различни витамини, от които се нуждае тялото ни, за да функционира правилно.

В много отношения В12 се държи като останалите 12 витамина. Има обаче и някои важни разлики – той е по-труден за усвояване в достатъчна степен. Той е и единственият витамин, съдържащ следи от кобалт – откъдето идва и името му, кобаламин.

В12 се произвежда в храносмилателната система на животните. Той е единственият витамин, който не можете да си доставите от растения, или от слънцето. Растенията нямат нужда от него, затова и нито го произвеждат, нито го съхраняват. В12 се съдържа в много храни от животински произход – месо, риба, яйца, млечни продукти или храни. Ако не приемате такива, трябва да сте сигурни, че ядете храни, обогатени с В12, или пък да го приемате под форма на добавки.

Лошата новина е, че дори да се храните с гореописаните продукти, нищо не ви гарантира, че усвоявате B12. Парадоксът всъщност е, че повечето хора с дефицит на B12 всъщност консумират големи количества от витамина. Oрганизмът им обаче не го усвоява или използва правилно, поради изключително сложния метаболизъм на витамина, който може да бъде прекъснат във всеки един момент.

Причините за дефицит на B12 са наистина много – от употреба на редица медикаменти, до различни състояния. Ето няколко примера:

♦ намаляване на стомашните киселини, атрофичен гастрит
♦ наличие на Хеликобактер пилори
♦ пернициозна анемия
♦ недохранване или непълноценно хранене
♦ болест на Крон
♦ възпаление на дебелото черво
♦ чернодробни заболявания

Някои от симптомите за тежък дефицит пък включват безчувственост на крайниците, изтръпване и слабост, проблеми с равновесието, нестабилна походка, световъртеж, забравяне, липса на концентрация, зрителни нарушения, крампи, импотентност, апатия, раздразнителност, депресия, параноя, изменения в характера, следродилна депресия, насилствено поведение, умора, бледост, преждевременно посивяване на косата, запек, диария.

И е много, много вероятно, ако имате едно или няколко от тези оплаквания, последната причина, за която вие или личният ви лекар да сте се сетили, да е дефицитът на В12.

Бременност и кърмене при дефицит на B12

Щетите могат да бъдат още по-големи, ако сте току-що или наскоро родила жена, която има дефицит на В12. Така и детето да развие такъв дефицит поради липсата му във вашата кърма. Експерти твърдят, че признаците и симптомите на дефицита на В12 при децата често напомнят тези на разстройствата от аутистичния спектър – децата имат проблеми с речта, езика, обучението и социалното общуване, както и с фината и грубата моторика.

Затова е изключително важно още докато сте бременна, лекарят ви да ви назначи изследване на нивата на В12 – да не говорим, че много често причина за стерилитета може да е отново липсата на В12.

Как се изследват нивата на B12?

Ще се наложи да отидете до лаборатория, където да направите едно или няколко от следните неща:

Тест за серумно ниво – кръвен тест. Мненията за нормалните резултати при това изследване обаче са противоречиви. Добре е да го правите в комбинация с други маркери за дефицит – ММК (метилмалонова киселина) и хомоцистеин.

В момента препоръките на експерти са за нормални нива на серумен B12 да се смятат тези над 550 pg/ml. С оглед на здравето на мозъка и нервната система и превенцията на заболявания при хора в по-напреднала възраст, серумните нива трябва да се поддържат около и над 1000 pg/ml.

А сега погледнете референтните стойности на повечето лаборатории в България – ще забележите горни стойности от около 400 pg/ml. Тоест, ако резултатът ви е около 300 – 400 pg/ml, е твърде вероятно никой да не го отчете като дефицит.

Тест за метилмалонова киселина – особено подходящ поради все още твърде ниските референтни стойности за нивата на В12 в кръвта.

Тест за хомоцистеин – измерва нивото на хомоцистеин в плазмата. Повишените му нива говорят за дефицит на В12, витамин В6 или фолат.

Тест за холотранскобаламин – съществува от доста години, но едва наскоро се провежда с диагностична цел, като в България май не се прави никъде

Според един от световните експерти по темата Сали Пачолок, издала и книгата „А дали не е В12? Епидемия от погрешни диагнози“, именно дефицитът на В12 може би се крие зад редица състояния и диагнози.

Ако имате някои от изброените по-горе състояния и не се чувствате добре и във форма, силно ви препоръчваме да си пуснете изследвания за B12.

Може да се изненадате, че въпреки богатото ви на животински продукти меню и генерално здравословния начин на живот всъщност сте в долните граници на наличие на витамин В12 в тялото ви. И това го казваме от личен опит!

След това отнесете резултатите при личния си лекар и с него обсъдете най-добрия начин за набавяне на витамина. Ако сте с много голям дефицит, най-вероятно ще ви бъде назначена терапия с инжекции, които най-бързо и ефикасно възстановяват нивата на В12.

В дългосрочен план може да се снабдите с капки или таблетки, които се разтварят под езика, като търсете такива, в които В12 е под формата на лесноусвоим хидроксокобаламин – естествена форма на витамин В12, която се произвежда от повечето микроорганизми и се среща в нашето тяло. В12 под формата на метилкобаламин и цианкобаламин също е подходящ.

И после, разбира се, си правете изследвания от време на време и си го отглеждайте този безценен витамин в достатъчни количества – не гарантираме, че ще ви реши всички проблеми, но поне с някои може и да се разделите!

Стани автор в Майко Мила

В Майко Мила сме отворени за нови гласове, искащи да разкажат своята история. Винаги сме на линия, ако имате желание да ни изпратите текст, с който да се забавляваме или да научим нещо полезно, или да ни споделите нещо важно. Пишете ни на editorial@maikomila.bg.
ИЗПРАТИ НИ МАТЕРИАЛ
Споделете статията
cross